fbpx

Vesi – kui palju meie keha seda vajab?

Me kõik teame, et igapäevane vee joomine on kasulik ja meie tervisele hea, kuid kui palju peaksime me vett tarbima ning kuidas saame endale regulaarselt seda meelde tuletada? Vesi on inimese keha peamine koostisosa ja on elulise tähtsusega organite funktsioneerimisel ja termoregulatsioonis – meie keha koosneb enam kui 60% ulatuses veest. Seega on oluline, et me tarbime igapäevaselt piisavalt vett.

Meie keha veevajadus sõltub erinevatest teguritest nagu vanus, kehatüüp, toitumine, sugu, tervislik seisund, stressitase, füüsiline aktiivsus ja kliima, milles me elame. Keskmine arvestuslik organismi veevajadus on 28-35 ml kilogrammi kehakaalu kohta. Internetis leidub mitmeid “veekalkulaatoreid”, mis aitavad asjakohaste andmete sisetamisel välja selgitada, kui palju vett meie organism vajab. Keskmiselt on see umbes kaks liitrit päevas ning paraku enamik inimesi ei tarbi igapäevaselt vett piisavalt.

Kuidas muuta veejoomine endale meeldivaks harjumuseks? Üks soovitus on kasutada ilusat, korduvkasutatavat veepudelit või suurt klaasi, mida mugavalt käepärast hoida. Veepudeli saab hõlpsasti kõikjale kaasa võtta ning kui see on meile pidevalt silmaga nähtaval, püsib veejoomine ka paremini meeles. Teine võimalus on täita hommikul kann või karahvin veega ja jälgida, kui palju me päeva jooksul sealt joome. Kasuks tuleb ka see, kui kirjutada veetarbimise kogused üles märkmikusse või telefonirakendusse. Sageli saadavad need rakendused kogu päeva vältel veejoomise kohta ka meeldetuletusi, mis aitab seda meeles pidada.

Kui teile ei meeldi juua tavalist vett või soovite lihtsalt pisut vaheldust, võite meeldivama maitse saamiseks lisada näiteks sidruni- või kurgiviilu, vaarikaid, piparmündilehti või muid puuvilju või maitsetaimi. Proovige asendada muud vedelikud (näiteks mahlad ja limonaadid), mida päeva jooksul olete harjunud tarbima hoopis puhta vee või maitseveega. Tehke endale harjumuseks, et joote vett teatud aegadel: näiteks ärgates, enne sööki või iga kord, kui tulete tualetist tagasi. Omaette mõnusaks rituaaliks saab kujundada näiteks hommikuti toasooja vee joomise, millesse on pigistatud värsket sidrunit.

Samuti tasub vett tarbida kogu päeva vältel võimalikult regulaarselt – võtke pigem mitu korda tunnis väike lonks kui liiter vett korraga. Kui teile meeldib võistlusvaim, siis kutsuge oma sõbrad kampa ja proovige 30-päevast veejoomise väljakutset, et luua tervislik igapäevane veejoomise harjumus.

Mitmed uuringud on näidanud, et ebapiisav veetarbimine võib põhjustada väsimust, nõrkust, keskendumisraskusi, peavalu ning vähendada meie reaktsioonikiirust. Igapäevane veejoomine on üks lihtsamaid ja laialdasemalt kättesaadavamaid viise, kuidas oma tervise eest hoolitseda. Pöörake tähelepanu sellele, kui palju vett te igapäevaselt tarbite ning peagi märkate, kuidas regulaarselt soovitatud koguses veejoomisega teie heaolu üha paraneb.