fbpx

Kuidas hoolitseda oma selja tervise eest

Seljas asub üle 200 erineva lihase, millest 120 toetavad meie selgroogu. Seepärast on ka oluline hoolitseda oma n-ö “seljatoe” eest. Kuidas aga saame hoolitseda oma selja eest parimal viisil – nii need meie seast, kes töötavad pikki tunde arvuti taga istudes kui ka need, kes teevad füüsilist tööd? Alljärgnevalt leiate mõningaid väärtuslikke nõuandeid, mille eest teie selg teid hiljem tänab.

Liikumine on hea tervise vundament. Lisage oma elustiili rohkem liikumist, mistahes kujul – rohkem kõndimist, rohkem tantsimist, rohkem füüsilist aktiivsust; ja veenduge, et teie kehakaal oleks tervislikus vahemikus. Mida rohkem on meil üleliigset kehakaalu ja seda eriti kõhupiirkonnas, seda koormavam on see meie seljale, mis peab seda “kandma”. Kui teil on ülekaalust tingitud seljavalud, tasuks enda aitamiseks kindlasti konsulteerida arstiga.

Treenida tasub ka lülisammast toetavaid lihasgruppe. Sageli mõtleme oma lihastele ja igapäevastele liigutustele alles siis, kui need muutuvad valusaks või isegi võimatuks. Kuigi paljud meist käivad täiuslike kehakontuuride saavutamiseks jõusaalis, unustame sageli treenida oma selja- ja korsetilihaseid, kuigi just need lihasgrupid vastutavad stabiilsuse eest ning toestavad meie selgroogu. Terve selja saavutamiseks ei piisa ainult kõhulihaste harjutustest, vaid tuleb treenida ka külgmisi kõhulihaseid, vaagnalihaseid ja teisi lülisammast toetavaid lihasgruppe. Need aitavad parandada tasakaalu, kehahoiakut ja üleüldist rühti, teevad meid tugevamaks ning vähendavad või ennetavad seljaprobleeme ja valu ka tulevikus.

Raskuste tõstmisel on oluline jälgida, et tõstmistehnikad oleksid õiged. Tõstke näiteks jalgadega, mitte seljaga. See tähendab seda, et kui tõstate näiteks midagi maapinnal asuvat, siis selja painutamise asemel hoopis põlvitage või kükitage. Parem on lasta kellelgi teid aidata, kui üritada hiljem pikka aega toime tulla valust põhjustatud ebamugavusega.

Ning lõpetuseks – soojendage, venitage ja taastuge regulaarselt nii pärast treeninguid kui ka igapäevaelus. Isegi kui istute pikalt arvutiekraani ees, on hea aeg-ajalt püsti tõusta, sirutada, rullida õlgu ja käsi, painutada ning kummardada, et aidata seljalihastel end paremini tunda ja lõdvestuda. Istuv eluviis on üks suurimaid ohte selja pikaajalisele tervisele ning selja lihaskonnale.

Need lihtsad nõuanded aitavad igapäevaselt oma selja eest hoolitseda. Isegi väikestel muudatustel meie elustiilis võib olla positiivne mõju meie selgroo ja selja üldisele tervisele. Niisiis tasub alustada nende tegemisega juba täna, mitte lükata neid homsesse päeva.